close
Technika

Ktorým chybám sa vyhnúť pri jazde s manuálnou prevodovkou?

Prevodové ústrojenstvo auta sa skladá z viacerých súčiastok vrátane spojky. Samú o sebe ju môžeme označiť za najlacnejšiu časť prevodového ústrojenstva, ale to neznamená, že vás jej poškodenie nemôže vyjsť draho.

Spojka nevydrží večne, ale nemusíte k jej konci prispievať

Poškodenie spojky môže byť často sprevádzané poškodením aj ďalších príbuzných dielov, takže v konečnom dôsledku to môže dopadnúť tak, že budete musieť hľadať viac náhradných autodielov podľa VIN ako len samotnú spojku.

Samozrejmosťou je, že spojka sa časom opotrebuje. Tomu sa nevyhnete, ale môžete sa vyhnúť niektorým častým chybám, ktoré len zbytočne skracujú životnosť spojky a jej príbuzných súčiastok.

Najčastejšie chyby

Zrejme najčastejšou chybou je odkladanie nohy na spojkovom pedáli. Takže: nohu preč z pedálu! Aj zľahka opretá noha o spojkový pedál ho totižto stláča, čo spôsobuje zbytočnú záťaž na vypínacie ložisko a prekĺzavanie lamely. A samozrejme, ich rýchlejšie opotrebovanie.

Pre spojku je zrejme najnáročnejšou fázou jazdy rozbiehanie. Na to treba myslieť v kolónach a namiesto neustáleho zastavovania a rozbiehania si radšej udržiavať od auta pred vami odstup a neustále sa pomaličky pohybovať vpred. Aj takýto pomalý pohyb je totiž pre spojku lepší, ako spomínané opakované rozbiehanie sa.

Pri kolónach ešte ostaneme. Veľa ľudí v nich (a napr. aj pri státí na križovatke) robí to, že držia stlačenú spojku a takto čakajú na rozbeh. Ak to robíte aj vy, je potrebné si uvedomiť, že nie ste na štarte pretekov a nemusíte sa rozbehnúť čo najrýchlejšie. Vyraďte si do neutrálu a spojku stlačte (a rýchlosť zaraďte), až keď sa budete naozaj rozbiehať.

Ako poslednú chybu spomenieme zbytočné zmeny prevodových stupňov. Keďže spojka podobne ako iné veci sa tým rýchlejšie opotrebuje, čím častejšie je používaná, treba sa snažiť predvídať situáciu v premávke a jazdiť tak, aby ste museli radiť čo najmenej. A keď už potrebujete zmeniť rýchlostný stupeň, je potrebné to urobiť rýchlo. Čím dlhšie je totiž spojkový pedál stlačený, tým viac je spojka namáhaná.

Zdroj obrázka:

Autor: R_Yosha / Stock.adobe.com